Tuesday 23 April 2013

Oppgave 1 - Hva kan man oppnå ved bruk av Google Analytics?

Først og fremst, hva er Google Analytics? Kort og godt: det et gratis verktøy fra Google som genererer detaljerte statistikker om besøkende og trafikk til et nettsted.

Bruk av Sosiale Medier er, som jeg har nevnt flere ganger tidligere, essensielt for dagens bedrifter og virksomheter. Dette foregår nesten utelukkende på internett. Men hvordan kan bedriften faktisk vite at brukere og interesserte faktisk besøker nettstedet deres? Hvordan kan de vite om deres satsing på sosiale plattformer faktisk fungerer? Det hadde jo vært greit å ha tilgang til statistikk og trafikk ved en bedrifts sider for blant annet å hjelpe å analysere ROI? Det er nettopp dette kan Analytics hjelpe med.

Som med alle ting så finnes det både positive og negative sider ved Analytics. Under har jeg lagt til både pros og litt cons, ihvertfall sett fra min side. Jeg føler det gir en fin oversikt over hva man kan oppnå ved bruk av Analytics verktøyet, samtidig som man får se enkelte av dets restriksjoner.

Positive sider og funksjoner:
  • Det er gratis
  • Lett å bruke
  • Det er sikkert
  • Fanger inn de fleste relevante data
Når noe er gratis så lover det ikke automatisk kvalitet, men Google Analytics tilbyr definitivt kvalitet gjennom dette verktøyet, og man trenger ikke å betale en krone for det. Mens det eksisterer florerende tilbud på statistikk oppfølging av nettsteder fra flere holdt, er Google Analytics blant det best kjente og brukte statistikk-verktøyet på internett per nå. Det er, som sagt, gratis å bruke, men det eksisterer også en Premium versjon for en bestemt sum for større virksomheter dersom de ønsker spesielt utfyllende overvåking av besøksstatistikk og så videre. Gratisversjon eller Premium, ved bruk av Analytics kan man få en utfyllende oversikt over trafikk ved ens nettsted, og dette på flere plan.

Ved slike statistikk verktøy kan det være nødvendig å leie inn en konsulent som er godt opplært med valgt verktøy. Dette er fullt mulig ved bruk av GA også, men det er ikke strengt nødvendig. Analytics kan være et selvlæringsverktøy, og er satt opp med tanke på brukervennlighet. Ressurser for egenlæring er tilgjengelige på internett, alt fra enkel navigering og bruk av verktøy, til mer avanserte steg for å fullstendig utnytte dette trafikkovervåkingsverktøyet på best mulig måte.

Sikkerhet er alltid bra! Google Analytics tar i bruk first party informasjonskapsler (bedre kjent som cookies, nam!). Det betyr rett og slett at at når bruker besøker nettsted så blir det laget en liten informasjonskapsel som da i fremtiden vil de forskjellige leserne når de kommer igjen. Disse er harmløse og samler ikke inn sensitiv informasjon. OBS; må ikke forveksles med thirt party informasjonskapsler, hvor en tredje part mottar informasjonen istedet for vertssiden og bruker info kan ende opp hos høystbydende.

En del av en viksomhets ofte brukte strategi er å forsøke å nå en spesiell bruker gruppe på et plan eller det andre. GA har et ypperlig alternativ der bedrift kan sette opp og konfigurere forskjellige profiler som kan fokusere på forskjellige, spesifikke felt som kan være til interesse. Webtrafikken kan separeres inn i forskjellige grupper. Kanskje bedriften vil isolere og få en separert oversikt over trafikk fra et spesielt land? Kanskje bedriften vil se trafikken av kun dem som har satt seg opp på bedriftens nyhetsbrev? Man kan finne lokasjon for besøkende og andre trafikk-ressurser (hvilke sider ol. sender mest trafikk? Hvilke søkeord sender besøkende til nettstedet? og mer). Med en slik funskjon tilgjengelig kan bedriften få et rent og oversiktelig kart over trafikk, og kan da få et innblikk i hva som interesserer de forskjellige gruppene og da lage en videre og bedre strategi på å bedre nå disse.

Og så til de negative sidene:

  • Javascript må være påslått
  • Ikke real time analytics
  • Tracking kode på hver side
Trafikkovervåkning foregår ved bruk av en Javascript kode, og da må også selvfølgelig Javascript være aktivert for at dette usynlige verktøyet skal lastes. Brukere av nettlesere har mulighet til å slå av Javascript funksjonen mens de er på internett, og gjør en besøkende dette så vil ikke scriptet med Analytics lastes. Dermed kan det være at besøkstrafikk ikke blir kalkulert 100% riktig.

Ved å konstantere at det ikke er real time analytics betyr det at det at selv om bedriften kan gå inn på Analytics verktøyet til enhver tid, så oppdateres ikke statistikken kontinuerlig uten en viss tidsforsinkelse. For enkelte bedrifter og virksomheter kan dette virke negativt hvis de er avhengige av øyeblikkelig informasjon og statistikk på et tidspunkt.

Med mindre man inkluderer Analytics automatisk via flere sider via et php script så må scriptet legges til manuelt på hver side. Dette kan vise seg å være tungt for et nettsted på mange, maange sider, og trafikkstatistikken blir ukorrekt om en side plutselig ikke fikk Analytics scriptet inkludert.

Alikevel.

De positive sidene skygger definitivt for de negative. En bedrift taper absolutt ingenting på å ta i bruk dette fantastisk smarte verktøyet. Her kan man motta nyttig informasjon of trafikk og besøkende med mer, og dette uten å betale en eneste krone. Man kan oppnå så mangt ved bruk av Google Analytics -- i det minste så mye mer enn ved å utelate et slikt verktøy!

No comments:

Post a Comment